اعتماد بنفس

۷ عامل که اعتماد به نفس‌تان را نابود می‌کند. + آموزش رایگان تقویت اعتماد به نفس

از بین رفتن اعتماد به نفس سبب می‌شود به خودتان اطمینان نداشته باشید. کاری را شروع نکنید یا نصفه رها کنید. در نهایت برچسب تنبلی و بی‌کفایتی به خودتان می‌زنید. افرادی که باعث نابودی اعتماد به نفس خودشان می‌شوند، احتمالا تن به کارها و رابطه‌های سطح پایین می‌دهند.

حتما شما هم دل‌تان می‌خواهد قابل احترام باشید. در طی روز انرژی بالایی داشته باشید. اگر عوامل تخریب اعتماد به نفس را یاد بگیرید، راحت‌تر مانع آنها می‌شوید. در 7 بخش مهم‌ترین دلایل تخریب اعتماد به نفس را با هم می‌خوانیم:

۱- چرا باید عوامل تخریب و ضعف اعتماد به نفس را بدانید؟

اعتماد به نفس به نظر من مانند درآمد و هوا برای هر فردی لازم است. باید مانند پول توی جیب‌تان، از اعتماد به نفس‌تان مراقبت کنید. یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب‌کننده اعتماد به نفس، افرادی هستند که باعث پایین آمدن انرژی‌تان می‌‌شوند.

همچنین اگر دلایل تخریب خودباوری‌تان را بدانید راحت‌تر می‌توانید آن را برگردانید. داشتن اعتماد به نفس بالا بطور مستقیم برای‌تان پول نمی‌آورد اما قطعا جایگاه بهتری برای‌تان فراهم می‌کند تا به درآمد بیشتر هم برسید. بهتر است عوامل از بین‌برنده‌ی ایمان به خود را بشناسید:

۲- چگونه از افراد بدانرژی دوری کنید؟

گاهی اطرافیان بدون آنکه خودشان بدانند، باعث می‌‌شوند شما حس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید. خودتان را سرزنش کنید و دست کم بگیرید. برخی افراد، مهربان و دلسوز شما هستند اما واقعا حال‌خراب‌کن هستند! برای‌تان پیش آمده که بگویید: فلانی آدم خوبی است اما نمی‌دانم چرا دلم نمی‌خواهد با او در ارتباط باشم؟! این همان انرژی بدی است که ناخودآگاه می‌خواهید از آن دوری کنید.

در اصل روح شما زودتر متوجه قضیه است!

گاها رفتار صمیمی این افراد، نه تنها به حال خوبتان کمکی نمی‌کند بلکه می‌تواند حال شما را بدتر هم بکند. مثلا از سر صمیمیت خیلی رک و بی‌پرده نظرشان را راجع به شما می‌گویند طوری که حس بدی منتقل می‌کنند. شاید بهتر است نظر واقعی‌شان را به گونه‌ای محترمانه بگویند تا حس بی‌ارزشی و خودسرزنشی در شما به وجود نیاید.

مراقب این افراد باشید. شاید آنها قصد بدی ندارند اما نوع و جنس افکار و باورهای آنها طوری است که برای ارتباط‌های نزدیک مناسب نیستند. حتما این افراد را شناسایی کرده و رابطه‌تان را کمرنگ‌تر کنید. چگونه در مقابل انتقاد دیگران مراقب اعتماد به نفس‌تان باشید:

۳- به شایعه‌ها گوش ندهید و موضوعات را ریشه‌ای بررسی کنید.

گوش سپردن به شایعه و غیبت می‌تواند ذهنیت شما را نسبت به خودتان ویران کند. اگر کسی پشت سرتان از شما ایرادی گرفت و به گوش‌تان رسید؛ قبل از اینکه به گفته‌های آن فرد فکر کنید از خودتان بپرسید: آیا شما برای جلب نظر و تایید او زندگی می‌کنید؟ آیا قرار است طبق سلیقه‌ي بقیه رفتار کنید؟

راستش خدا هم که باشید بعضی‌ها بت‌پرستند!!!

اعتماد به نفس سرمایه‌ی اصلی شماست. واقعا باید از آن مراقبت کنید و اعتماد به نفس‌تان را بالا نگه‌دارید.

۴- از افراد متخصص نظر بخواهید نه از غیرمتخصص‌ها.

ما دوست داریم نظر دیگران را بدانیم. انگار دل‌مان با دانستن نظر بقیه، قرص‌تر می‌شود. انگار خیال‌مان آسوده‌تر می‌شود. مراقب باشید! تصمیم و تایید نهایی هر چیز با خود شماست. زیرا دست آخر خود شما پاسخگو هستید و مسئولیتش پای خودتان است. زمانی که می‌خواهید نظر کسی را راجع به موضوعی بدانید حتما و باید از افراد ماهر و متخصص آن حوزه کمک بگیرید. نه از هر فرد بی‌تخصصی که دم دست‌تان است. ۱۰ سال مشاوره و تدریس به من نشان داده است که بیشتر افراد از دوست یا فامیل‌شان مشورت می‌گیرند و اغلب هم شکست می‌خورند. زیرا آنها از پشت عینک شما به مشکلتان نگاه نمی‌کنند. از طرفی نمی‌دانیم مقصود اصلی آنها چیست؟ آيا واقعا قصد کمک دارند یا قصد دشمنی؟! لینک دریافت مشاوره در زیر برایتان آورده شده است. و اما چگونه نظر دیگران را فیلتر کنید:

لینک صفحه مشاوره 

۵- از کجا بدانیم نظرن دیگران به دردمان می خورد یا خیر؟

نظر شخصی کسی را نخواهید. چون هر فرد با تکیه بر افکار و سلایق خودش زندگی می‌کند. اولویت دیگران با شما متفاوت است. احتمالا نظر شخصی او برای خودش مناسب است نه برای شما. برداشت شخصی هر فرد، تحت تاثیر دیدگاهش به زنگی است. در حالیکه زاویه‌ی دید شما با او ممکن است فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد.

همین نظرات شخصی که از دیگران می‌پرسید باعث می‌شود نتوانید به طور مستقل تصمیم بگیرید و دست آخر خودتان را فردی ضعیف و بی‌اعتماد به نفس می‌بینید. نظر خواستن بیش از حد از دیگران، باعث تخریب خودباوری شما می‌شود! اما عامل مهم دیگری هم وجود دارد:

۶- مراقب عذاب وجدان باشید.

اگر به هر دلیل مرتکب اشتباهی شدید لطفا خودتان را هم، مانند دیگران ببخشید. شما از طریق آزمون و خطا، دارای تجربه شده‌اید. قدر این تجربیات را بدانید. آنها سرمایه شما برای ادامه‌ی زندگی هستند. خودتان را برای هیچ خطایی، سلاخی نکنید!

بهتر است به جای خودسرزنشی، دوستانه با خودتان خلوت کنید و بگویید: خب من فلان اشتباه را انجام دادم. می‌دانم که کار درستی نبود. چطور می‌توانم آن را جبران کنم؟ یا چطور می‌توانم جلوی تکرار آن را بگیرم؟ دقیقا در این حالت، انگار با خودتان دوست هستید و خودتان را درک می‌کنید. اما وقتی شروع به سرزنش خود می‌کنید، مانند یک ناظم بداخلاق هستید که با شما دوستانه رفتار نمی‌کند.

برای اینکه بتوانید به خودتان ارزش بیشتری بدهید، اینجا را ببینید:

کلیک کن

۷- آیا کمبود اعتماد به نفس باعث افسردگی و ناامیدی می‌شود؟

افسردگی از جایی شروع می‌شود که حس بدی نسبت به خودتان و دنیا داشته باشید. جهان از درون افکار شما آغاز می‌شود. اگر حالتان با خودتان خوب باشد جهان را با تمام هست و نیستش زیبا می‌بینید. اما اگر ذره‌ای خودتان را تایید نکنید یا خودتان را متهم کنید، حال بد درون‌تان به بیرون راه می‌یابد.

شاید تجربه کرده‌اید که وقتی درون‌تان غم یا آشوب است با دیگران هم آبتان به یک جوب نمی‌رود؟

اگر از خود این سوال را بپرسید که دلیل حال بد من چیست، مطمئنا جوابش را پیدا خواهید کرد. دقت داشته باشید جوابی که پیدا می‌کنید باید با کلمه من شروع شود. بطور مثال چون من نتوانستم نه بگویم. چون من به درستی درخواست نکردم. وقتی دلیل اصلی را پیدا کردید به جای سرزنش و از بین بردن انرژی‌تان به خودتان قول بدهید تا روی تقویت اعتماد به نفس‌تان کار کنید. بجای تخریب اعتماد به نفس‌تان، تصمیم به یادگیری راه‌های افزایش خودباوری بگیرید تا حال خودتان خوب شود و دوباره بتوانید به خودتان ایمان داشته باشید.

همانطور که تایید می‌کنید اگر نتوانید با خودتان رابطه‌ی خوبی داشته باشید نمی‌توانید کارهای‌تان را به خوبی انجام دهید. برای یاد گرفتن اعتماد به نفس واقعی دست به کار شوید. حال خوب حق شماست. داشتن جایگاه خوب میان دیگران، حق شماست. برای دستیابی به این جایگاه و اثبات خودتان، باید بیشتر یاد بگیرید. در لینک زیر می‌توانید ویدئوهای آموزشی رایگان را ببینید.

اینستاگرام

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.