اعتماد بنفس

تفاوت اعتماد به نفس با غرور و تکبر چیست؟ + تست رایگان اعتماد به نفس

تفاوت اعتماد به نفس با غرور و تکبر چیست؟ + تست رایگان اعتماد به نفس

به این نکته توجه کنید: چگونه در عرض یک دقیقه بفهمیم طرف مقابل‌مان مغرور است یا اعتماد به نفس بالایی دارد؟ گاهی تشخیص اعتماد به نفس و غرور از هم سخت است. حتی گاهی نمی‌دانیم رفتار خودمان از سر غرور است یا اعتماد به نفس.

در ۶ بخش تفاوت این دو و راه‌های تقویت اعتماد به نفس را باهم بررسی می‌کنیم:

۱- چرا باید در مورد تفاوت اعتماد به نفس و غرور بدانید؟

تکبر و اعتماد به نفس دو جریان نزدیک به هم هستند. دانستن فرق بین غرور و اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند دقیقا تشخیص بدهید در کدام جریان هستید. اگر کاری را از روی غرور شروع کنید احتمال شکست شما بیشتر است. اما اگر با اعتماد به نفس وارد کاری شوید شانس برنده شدن‌تان قوی‌تر است. پس بهتر است زوایای پنهان این دو را بشناسید.

از طرفی، بهتر است افراد مغرور را شناسایی کنید. روابط خود را با این دسته مدیریت کنید. این افراد از دسته‌ی انرژی‌خوارها هستند که در شما احساس حقارت به وجود می‌آورند. حال تفاوت این دو دسته را باهم بخوانیم:

۲- از کجا بدانم مغرورم یا اعتماد به نفس بیشتری دارم؟

بعضی‌ها باور دارند زمانی که برای خودشان تلاش می‌کنند و وقت می‌گذارند، حق دیگری را خورده‌اند و این باعث آزارشان می‌شود. در نهایت متقاعد می‌شوند که زیاده‌خواه و مغرور نباشند!

دوست عزیزم، غرور زمانی اتفاق می‌افتد که شما دیگران را بی‌ارزش بدانید. افراد با اعتماد به نفس بالا معتقدند: هر کسی می‌تواند خوب باشد. تلاش افراد تعیین‌کننده نتایج آن‌هاست. می‌توانید اعتماد به نفس خود را از طریق این لینک بطور رایگان بسنجید.

۲- تفاوت افراد با اعتماد به نفس و مغرور چیست؟

  • افراد مغرور همه‌چیز را برای خودشان می‌خواهند! ترجیح می‌دهند فقط خودشان موفق شوند. از دیدن رشد دیگران ناراحت می‌شوند. پشت سر آنها بدگویی می‌کنند. اما افراد با اعتماد به نفس بالا به موفقیت خود اهمیت بیشتری می‌دهند. از پیروزی دیگران ناراحت نمی‌شوند. آن‌ها را تشویق می‌کنند و از دیدن رشد آن‌ها خوشحال می‌شوند.

  • مغرورها از دیگران بیگاری می‌کشند و می‌خواهند از زمان و انرژی اطرافیان به نفع خود سوء‌استفاده کنند. اگر نه بشنوند ناراحت شده و از آن فرد قهر می‌کنند یا طلبکار می‌شوند. اما آدم‌های خودباور، از دیگران درخواست کمک می‌کنند. به دیگران حق انتخاب می‌دهند. اگر جواب نه بشنوند، می‌دانند که راه‌های دیگری وجود دارد. با همان قدرت به راه‌شان ادامه می‌دهند.

  • مغرورها، خود‌کم‌بین هستند. ته دل‌شان اعتماد به نفس لازم را ندارند. برای همین از غرور به عنوان پوششی برای کمبود اعتماد به نفس‌شان استفاده می‌کنند. اما خودباورها، ته دل‌شان به این ایمان دارند که اگر مانعی سر راه‌شان باشد می‌توانند از آن عبور کنند. قدرت درونی‌شان را قبول دارند. کمبودهای خود را پشت نقاب‌ها پنهان نمی‌کنند. بلکه آنها را می‌پذیرند و تقویت می‌کنند. بیایید در مورد سوء‌استفاده کردن بیشتر بدانیم:

۳- چرا بعضی‌ها سوء‌استفاده می‌کنند؟

انسان‌های خودباور، نیازی ندارند دیگران را به تسلط درآوردند. آن‌ها نمی‌خواهند دیگران را تحت فرمان خود درآورند. از سایرین درخواست کمک می‌کنند یا پیشنهاد همکاری می‌‌دهند. اما قصد غلبه بر آنها را ندارند. چون به قانون فراوانی معتقدند. می‌دانند که دستان خدا در زمین برای کمک زیاد است.

اما افراد مغرور حس سلطه‌گری دارند گویا می‌خواهند بر دیگران چیره شوند. آنها را به اسارت و استعمار بکشند. انگار به جای همکاری، قصد سوء‌استفاده کردن دارند. به خودشان حق می‌دهند با دیگران به بدی رفتار کنند. آنها بازی را همیشه و فقط به نفع خود تمام می‌کنند:

۴- سلاح افراد مغرور چیست؟

مغرورها بازی برد-برد را دوست ندارند. آنها می‌خواهند همیشه فقط خودشان برنده باشند. زیرا از درخشیدن دیگران خوشحال نیستند. در مقابل، افرادی که به خودشان ایمان دارند متمایل به بازی برد-برد هستند. پیروزی اطرافیان برای‌شان ایجاد ناراحتی نمی‌کند. چون آنها یقین دارند موفقیت دیگران چیزی از آنها کم نمی‌کند. آنها پیشرفت خود را در گرو تلاش خودشان می‌بینند. معتقدند آنچه باعث عقب ماندن آنها می‌شود، این است که تلاش نکنند؛ به همین دلیل تلاش می‌‌کنند و چیزی جلودارشان نیست.

اینها به تلاش و عملکرد خود دل بسته‌اند ولی خودخواه‌ها روی عقب ماندن دیگران حساب می‌کنند تا شاید خودشان جلو بیفتند. حتی بعضی مواقع دستاوردها و موفقیت‌های دیگران را کوچک می‌شمارند. معمولا به جای زندگی، مسابقه می‌دهند! چیزی که افراد خودبزرگ‌بین در حسرت آن هستند چیست؟

۵- افراد مغرور در درون‌شان چه چیز مخفی دارند؟

افرادی که به خودشان ایمان دارند، در درون‌شان احساس امنیت می‌کنند. احساسات بد و منفی نسبت به موفقیت‌شان ندارند. ایمان دارند لایق رسیدن به اهداف‌شان بوده‌اند. اما افراد مغرور و خودبین احساس ناامنی پنهانی دارند. در خلوت خودشان، از آن در رنج‌ هستند. برخی اوقات احساس می‌کنند پیروزی‌شان نابود خواهد شد و ازشان گرفته می‌شود. اگر خودشان را زرنگ و اغواکننده بدانند، دچار تشویش و آشوب درونی می‌شوند.

۶- اگر با اینکه مغرور نیستید، باز هم احساس اعتماد به نفس نمی‌کنید، چاره چیست؟  

به هر حال ممکن است خانواده یا محیط باعث کمبود اعتماد به نفس در شما بشوند. شاید هم خودتان با گفتگوی ذهنی مخرب، حس بدی به خودتان می‌دهید. اگر احساس بازنده بودن دارید و از زندگی لذت نمی‌برید می‌توانید با کلیک روی این لینک از من مشاوره بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.