اعتماد بنفس

ریشه اعتماد به نفس چیست؟ + صحبت اختصاصی با مشاور

ریشه اعتماد به نفس چیست؟ + صحبت اختصاصی با مشاور

چرا بعضی‌ها بطور مادرزادی اعتماد به نفس دارند؟ بیایید باهم ببینیم چه مقدار از اعتماد به نفس ذاتی است و چه مقدارش بعدا شکل می‌گیرد. راستی اگر ریشه اعتماد به نفس ذاتی است پس تکلیف ما چیست؟ نگران نباشید! می‌خواهیم در ۶ نکته، ببینیم منبع و ریشه اعتماد به نفس چیست و چگونه می‌توانیم آن را افزایش دهیم.

 

۱- چرا باید بدانید ریشه‌ی اعتماد به نفس چیست؟

دانستن این نکته که ریشه‌ی اعتماد به نفس چیست، به شما کمک می‌کند اعتماد به نفس‌تان را مدیریت کنید. بنابراین می‌توانید نقش عوامل کاهنده و افزاینده‌ی اعتماد به نفس را بشناسید. مهم‌تر اینکه توانایی کنترل این عوامل را خواهید داشت. در ادامه راجع به تقویت اعتماد به نفس هم توضیح داده‌ام.

۲- اعتماد به نفس فعال چیست؟

ریشه اعتماد به نفس به معنای باورداشتن به توانایی‌ها نیست! خودباوری فقط یک احساس نیست! به نظر من تعریف اعتماد به نفس یعنی داشتن اقتدار شخصی؛ یعنی داشتن جرات و شهامت انجام کارها. اگر اعتماد به نفس صرفا احساس و باور است، پس چرا گاهی اوقات علیرغم داشتن این حس، باز هم نمی‌توانید کارهای مهمی را به انجام برسانید؟ گویا اعتماد به نفس چیز دیگری است! بیایید ببینیم آدم‌ها در این مورد چند دسته‌اند:

۳- دسته‌ی عادی انسان‌ها!

طبق تجربه ۱۲ سال کار با افراد مختلف، این نکته را آموختم که وقتی برای افراد مشکلی پیش می‌آید آنها به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ی اول پس از گذراندن عصبانیت و غم و ترس، با کمی تلاش و با توجیهات کاملا منطقی تسلیم شرایط می‌شوند. این افراد، خدا، خانواده، جامعه و سیستم آموزشی را عامل می‌دانند.

در حقیقت تمرکز آنها به بیرون است. علت تمام اهمال‌کاری‌ها و شکست‌های‌شان را در بیرون از خود جستجو می‌کنند.

در آخر هم خسته و درمانده و شکست خورده در زندگی مصلحتی و کوچک‌شان کز می‌کنند. طلبکار و غرغرو می‌شوند. فیلسوف، جامعه‌شناس، سیاست‌مدار و اقتصاددان هم می‌شوند؛ الا فردی که باید می‌شدند! نگاهی به اطراف خودتان بیندازید آنها کم نیستند. احتمالا اگر خودتان هم علایمی از این قبیل دارید، به این راه‌حل‌ها توجه کنید.

اگر نمی‌توانید مشکلاتان را حل کنید و نیاز به صحبت مستقیم با من دارید اینجا را کلیک کنید:

ارتباط با من

۴- دسته‌ی خاص انسان‌ها!

گفتیم که افراد در مواجه با مشکلات دو دسته می‌شوند: و اما دسته‌ی دوم کسانی هستند که در لحظات سخت زندگی، احساساتی از همان جنس را تجربه می‌کنند. عصبانیت، پرخاش، انکار، غم و ترس به ترتیب سراغ این افراد هم می‌آید درست مثل دسته اول. اما تجربیات و تحقیقات من نشان داده است که دسته‌ی دوم به گونه‌ای دیگر فکر و عمل می‌کنند. ممکن است در ابتدا عوامل بیرونی را مقصر بدانند. اما ذهن‌شان سریعا به دنبال راه‌حل می‌گردد. چطور مانند دسته‌ی دوم شویم؟

5- تفاوت این دو دسته چیست؟

تکلیف گروه اول که کاملا مشخص است. بیشتر می‌خواهم روی نوع تفکر و عملکرد دسته‌ی دوم باهم صحبت کنیم.

دسته دوم به کمک مشاور یا مطالعه، احساسات و افکار مخرب را سریعا پشت سر می‌گذارند و در این عواطف غرق نمی‌شوند. آنها با خودشان اینطور فکر می‌کنند که دنیا به آخر نرسیده است و می‌توانند کاری انجام دهند. با اینکه می‌دانند اکنون اوضاع خراب است اما بدون هدر دادن وقت، از جایی که مانده بودند شروع می‌کنند. با همان خانواده، جامعه و سیستم آموزشی و عوامل بیرونی که داشتند!

راستی این وسط چه اتفاقی افتاد؟ چرا دسته اول و دوم آنقدر از هم دور شدند؟ دسته دوم چطور توانستند از جایی که مانده بودند دوباره استارت بزنند؟ چه چیزی در ذهن آنها رخ داد؟

۶- ریشه اعتماد به نفس انسان‌های خاص را بررسی کنیم.

گروه دوم واقعیت را پذیرفتند اما تاییدش نکردند! آنها آن شرایط را برای همیشه قبول نکردند! می‌دانند که سختی، بیماری و بدبیاری وجود دارد؛ اما اعتقاد دارند می‌توانند کاری انجام دهند. این دسته از افراد متعهدند تحت هر شرایطی باید امور لازم را انجام دهند. آنها خود را تاثیرگذار می‌دانند.

احتمالا باید معنای اعتماد به نفس را تعهد انجام کارها بدانیم.

به نظر من اعتماد به نفس یعنی در هر شرایطی که باشید نسبت به شروع و تمام کردن کارها اقدام کنید.

خودباوری یعنی اقدام کردن. اگر شما به خودتان ایمان دارید یعنی جرات انجام کارها را هم دارید. در غیر این صورت ادعای اعتماد به نفس می‌کنید. با توجه به مطالب زیر اعتماد به نفس خودتان را بسنجید.

۷- آیا شما اعتماد به نفس دارید یا خیر؟

با آزاد کردن جریان اعتماد به نفس فعال، می‌توانید سطح بالاتری از زندگی را تجربه کنید. اگر شما فقط در ذهن‌تان خودتان را باور دارید، در حقیقت شما خودتان را باور ندارید. باید در دنیای واقعی موقع انجام کار را ریسک‌کردن، بتوانید اعتماد به نفس فعال‌تان را نشان دهید. رسیدن به اعتماد به نفس بالا، واقعا ساده و قابل دسترس است. چرا بعضی‌ها با توانایی‌های کمتر، به راحتی به جایگاهی می‌رسند که برای شما آرزوست؟

آنها در خلوت خود به قدرت اعتماد به نفس پی برده‌اند و آن را تقویت کرده‌اند. اما این را به شما نمی‌گویند! چون همه دوست دارند قدرت را در انحصار خود نگه‌دارند. آیا شما هم می‌خواهید قوی باشید؟ جایگاه بهتر، درآمد بیشتر و رابطه‌ی بهتری داشته باشید؟

اینجا ۵ تمرین عملی افزایش اعتماد به نفس + آموزش رایگان را ببینید:

کلیک کنید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.