اعتماد بنفس

علائم کمبود اعتماد به نفس و خودباوری + راه‌های تقویت آن

علائم کمبود اعتماد به نفس و خودباوری + راه‌های تقویت آن

این مقاله کمک می‌کند بدانید که آیا اعتماد به نفس دارید یا نه؟ همچنین کمک می‌کند راه‌های تقویت اعتماد به نفس را یاد بگیرید. از شایع‌ترین علائم کمبود اعتماد به نفس ۳ مورد زیر است که برای هر کدام راهکار آورده شده است:

ضمنا فیلم آموزشی رایگان انتهای صفحه، به شما بسیار کمک خواهد کرد. اما پیش‌نیاز تماشای فیلم، خواندن نکات این مقاله است. بیایید باهم علائم کمبود اعتماد به نفس را بیشتر بررسی کنیم:

۱- چرا باید نشانه‌های افراد با اعتماد به نفس پایین را بدانید؟

همه می‌دانند که قدم اول رشد و موفقیت، خودباوری است. بهتر است علائم کمبود اعتماد به نفس را بشناسید. اینگونه شما نصف راه موفقیت را طی کرده‌اید. پس برای رشد سریع و آسان باید این خصوصیات را در خود شناسایی کرده و تقویتش کنید.

از طرفی با دانستن این علائم، می‌توانید اطرافیان‌تان را شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که با چه کسانی وارد ارتباط شوید. اگر شما بتوانید تشخیص دهید که اعتماد به نفس طرف مقابل‌تان کم است، جلوی یک ازدواج یا همکاری فاجعه‌بار را می‌گیرید. اگر اعتماد به نفس طرف مقابل‌تان ضعیف باشد، نه خودش رشد می‌کند نه اجازه می‌دهد شما رشد کنید. ببینیم افراد با اعتماد به نفس پایین چه خصوصیاتی دارند؟

۲- زندگی مصلحتی دارند!

اگر یک زندگی مصلحتی بخور و نمیر برای خودتان تدارک دیده‌اید و در آن کیف می‌کنید کمی جای تامل است!

  • افراد با اعتماد به نفس پایین، کارها و پروژه‌های بزرگ را قبول نمی‌کنند. زیرا می‌ترسند و به توانایی‌های‌شان شک دارند. به احتمال زیاد، داشتن یک زندگی ثابت و بی‌دردسر را ترجیح می‌دهند.

  • درحالی که افراد خودباور، اغلب به دنبال درآمد بالا و جایگاه بهتری هستند. رابطه‌ی مستقیمی بین میزان موفقیت و میزان اعتماد به نفس وجود دارد. یعنی هرچه اعتماد به نفس شما بالا باشد شانس موفقیت بیشتری دارید.

  • معمولا کسانی که از اعتماد به نفس پایین برخوردارند، محتاط هستند. حتی با حساب و کتاب هم ریسک نمی‌کنند. چون به خودشان ایمان ندارند. اکثر آنها پای‌شان را به اندازه گلیم‌شان دراز می‌کنند! آنها به فرصت‌های پیش آمده شک می‌کنند. برای شک و تردید خود دلایل منطقی پیدا می‌کنند.

  • شانس، در زندگی افراد با اعتماد به نفس پایین مثل هواپیماست. شانس کمی منتظر می‌ماند و سرموقع می‌پرد. آنها انگشت به دهن فقط تماشا می‌کنند و در گیرودار تردیدهای ذهنی خود معلقند. آیا شما بزرگ فکر می‌کنید؟ آیا از فرصت‌ها بهره می‌برید یا می‌پرانید؟

۳- یقین ندارند.

  • آدم‌های با اعتماد به نفس پایین به خودشان شک می‌کنند. آیا شما هم دچار این صدای منفی ذهن خود شده‌اید که:

آیا به اندازه کافی خوب هستم؟ به نظرتان حرف درستی زدم؟ نکند تصمیم اشتباهی گرفته باشم و بعدا پشیمان شوم؟

  • این دسته از افراد تصمیم می‌گیرند کاری را انجام دهند. اما وسط راه به شک و تردید می‌افتند. حتی بعضی اوقات آنقدر به خودشان شک می‌کنند که قید همه‌چیز را می‌زنند.
  • ته دل‌شان فکر می‌کنند به تنهایی کافی نیستند و یکی باید آن‌ها را تایید کند. انگار باید فرد دیگری هم باشد تا به آن‌ها کمک کند که درست و غلط را تشخیص دهید.
  • گویا مستقل بودن را بلد نیستند. اینکه تصمیم بگیرند و روی تصمیم‌شان باقی بمانند. دل‌شان می‌خواهد اما نمی‌توانند.

۴- نمی‌دانند چه چیزی به صلاح‌شان است.

اگر به خودتان اطمینان ندارید به نوعی سردرگم هستید. افرادی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند گویا معلق بین زمین و آسمانند.

مثل عروسک آویزان آینه ماشین! هر باد و نسیمی آنها را تکان می‌دهد.

  • روی هر پیشنهادی بیش از حد فکر می‌کنند. اغلب از خودشان برنامه و هدف ندارند. کارها و پروژه‌های نیمه‌تمام دارند. چون نمی‌دانند آن کار به خیرشان است یا نه.

  • نصفه رها کردن کارها باعث می‌شود شما خودتان را کمتر باور کنید و سری بعد بیشتر دودل شوید.

  • افراد خودباور برای آگاهی بیشتر مشورت می‌کنند تا بتوانند تصمیم بهتری بگیرند. اما افراد با اعتماد به نفس کم، برای اینکه از شر تصمیم‌گیری خلاص شوند، مشورت می‌کنند. در اصل آنها می‌خواهند فرد دیگری بهشان بگوید چکار کنند. در طی 10 سال برگزاری دوره‌ی آموزشی و مشاوره، مخاطبان زیادی از این قبیل داشتم که از من می‌خواستند بگویم این کار را بکنند یا نکنند.

اگر شما به قدرت تصمیم‌گیری نرسید دیگران با دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم‌شان برای‌تان تصمیم می‌‌گیرند و در نهایت تقصیر همه چیز به گردن خودتان می‌افتد. به نظر شما مسئولیت رفتارها و تصمیمات گرفته شده با چه کسی است؟

5- مسئولیت‌پذیری

افراد با اعتماد به نفس پایین، بطور ناخودآگاه دنبال فردی می‌گردند که بار مسئولیت را به گردن او بیاندازند. فکر میکنند نمی‌توانند از پسش بربیایند. اغلب اوقات از خودشان می پرسند اگر خراب کنم چه؟ بهتر است من آن کار را قبول نکنم یا انجامش ندهم. توان مسئولیت پذیرفتن را در خود احساس نمی‌کنند. آنها فکر می‌کنند نمی‌توانند؛ در حالی‌که بارها در زندگی، کارهای سنگین‌تری را انجام داده‌اند!

اگر شما هم این احساسات را دارید باید بدانید، رهایی از این شرایط آسان است. همانطور که دانش‌پذیران دوره‌ها و مشاوره‌های من توانسته‌اند، شما هم می‌توانید.

بهتر است راه‌های اصولی و استاندارد تقویت اعتماد به نفس را یاد بگیرید. از اکنون نتیجه‌ی بزرگ را ببینید و لذت ببرید. زمانی که شما تبدیل به فرد با اعتماد به نفسی شوید از تعریف و تمجید دوستان‌تان احساس افتخار می‌کنید. این ویدئوی رایگان را در پیج من ببینید.

ویدیو

آدرس پیج ایسنتاگرام من:

Insta: @solmazahmadi_ir

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.