اعتماد بنفس

چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنیم؟+ با مینی آموزش رایگان

چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنیم؟+ با مینی آموزش رایگان

اگر می‌خواهید با اعتماد به نفس صحبت کنید این مطلب به درد شما می‌خورد. حرف زدن با اعتماد به نفس بالا، باعث می‌‌شود سخنان شما به دل دیگران بنشیند. اطرافیان‌تان روی شما بیشتر حساب می‌کنند. احتمالا برای مشورت، بعنوان فردی معتمد سراغ شما می‌آیند. حتی اگر قوی‌تر صحبت کنید می‌توانید افراد بهتری را جذب کنید و یا بیشتر بفروشید.

اعتماد به نفس در حرف زدن، مثل نمک برای غذاست. بهترین غذا را بدون نمک نمی‌توان خورد! پس اگر بهترین موضوع و محتوا را برای صحبت داشته باشید اما بدون اعتماد به نفس حرف بزنید، کسی خریدار سخنان شما نخواهد بود. بیایید راه‌های تقویت اعتماد به نفس را در 5 بخش یاد بگیریم:

۱- چرا باید درباره‌ی سخن گفتن با اعتماد به نفس، بدانید؟

شما با حرف زدن، دیگران را متقاعد و قانع می‌کنید. فقط وقتی خوب حرف می‌زنید قادر هستید حرف‌تان را به دل و جان بقیه بنشانید. شما با صحبت کردن می‌فروشید. با گفتگو کردن احساسات خود را بیان می‌کنید. پس آیا نمی‌ارزد با اعتماد به نفس بالایی حرف بزنید و اثر سخن‌تان را چند برابر کنید؟ این اصول را کمتر کسی رعایت می‌کند:

۲- چه موقع حرف بزنیم؟

باید زمان مناسب شروع صحبت را در نظر بگیرید. وقتی بی‌موقع شروع به صحبت می‌کنید ممکن است شما را نادیده بگیرند. این به اعتماد به نفس شما آسیب می‌زند. هنگامی که حرفی به ذهن‌تان می‌آید شاید همان لحظه، موقع مناسبی برای گفتنش نیست! سخنی که به موقع گفته شود مانند آبی است که به موقع به تشنه‌ای برسد.

مطمئنا ارزش صحبت شما هنگامی بیشتر می‌شود که در زمان درست به ذهن مخاطب شلیک شود! پس هیچ عجله‌ای برای حرف زدن نداشته باشید.

زمان پایان دادن به صحبت هم خیلی مهم است. اگر بیش از حوصله‌ی مخاطب صحبت کنید مغز او از دریافت اطلاعات شما خسته و کلافه می‌شود. در گفتگوهای عادی، افراد بین ۵ تا ۱۵ دقیقه توانایی گوش کردن به حرف‌های شما را دارند. حافظه‌ی کوتاه مدت آنها پر از حرف‌هایی می‌شود که گفته‌اید. آنها نیاز به پردازش و هضم این اطلاعات دارند. پس باید اصل مطلب را در این مدت کوتاه، به فرد بفهمانید. برای این امر لازم است کارهای زیر را انجام دهید:

 ۳- چقدر حرف بزنید؟

  • برای اینکه با اعتماد به نفس حرف بزنید و فرد صاحب‌نظر و مطلعی به نظر برسید، مطلب را بیهوده کش و قوس ندهید. با یک مقدمه مرتبط و کوتاه سر اصل مطلب بروید و منظورتان را مستقیم بگویید.
  • اگر خواسته‌ای دارید آن را واضح درخواست کنید. طولانی و غیرمستقیم حرف نزنید زیرا ممکن است طرف مقابل اصلا متوجه صحبت شما نشود.
  • اگر از چیزی ناراحتید بطور شفاف آن را به زبان بیاورید و حس خودتان را بدون حاشیه بگویید.
  • اگر می‌خواهید نظرتان را بیان کنید سعی نکنید خیلی مودب و متشخص به نظر بیایید. خودتان باشید و نظرتان را به آرامی و بدون اینکه کسی را ناراحت کنید، بگویید.
  • سرپوشیده و سربسته حرف نزنید. فکر نکنید این وظیفه‌ی شنونده است که مقصودتان را حدس بزند. با این کار فقط درازگویی کرده و او را گیج می‌کنید؛ و اعتمادش را از خودتان سلب می‌کنید.
  • اصل مهم دیگر نظم دادن به سخنان‌تان است.

۴- چرا به حرف‌تان گوش نمی‌کنند؟

صحبت کردن بدون نظم، ذهن شنونده را درگیر مسائل فرعی کرده و سردرگم می‌کند. موقع حرف زدن از این شاخه به آن شاخه نپرید تا ذهن مخاطب روی حرف‌های‌تان متمرکز باشد.

به حاشیه نروید، زیرا در نهایت یا اصل مطلب فراموش می‌شود یا ناقص گفته می‌شود. وقتی افراد ببینند شما نمی‌توانید مطلب را برسانید اعتمادشان را به شما از دست می‌دهند و دیگر به حرف‌های‌تان گوش نمی‌دهند. بی‌توجهی دیگران اعتماد به نفس شما را از بین می‌برد. حتما تکنیک گفته شده در ویدئوی آخر صفحه را رعایت کنید.

۵- خودتان هم باورش کنید!

اگر می‌خواهید دیگران حرف‌‌تان را باور کنند، باید خودتان به چیزی که می‌گویید، اعتقاد داشته باشید. چون فقط در این شرایط است که از صمیم قلب به شما ایمان می‌آورند. وقتی خودتان حرفتان را قبول دارید، تمام سعی خود را می‌کنید تا منظورتان را کامل برسانید.

همانطور که شما عمق و باطن حرف سایرین را تشخیص می‌دهید دیگران هم این قدرت تشخیص را دارند؛ و متوجه می‌شوند که شما چقدر به حرف‌تان ایمان دارید. اگر شنونده ذره‌ای احساس بی‌امنی کند دیگر حرف‌تان را گوش نمی‌دهد و اعتماد به نفس شما پایین می‌آید. حتما به مطالبی می‌خواهید بگویید، تسلط کامل داشته باشید.

6- چگونه دیگران را جذب حرف‌های‌تان بکنید؟

اگر می‌خواهید دیگران جذب صحبت شما بشوند، فقط چیزهایی را بگویید که به آن تسلط دارید. لازم نیست در مورد هر چیزی صحبت کنید. به این ترتیب می‌توانید اعتماد و نظر افراد سطح بالا را جلب کنید. کم‌کم دیگران شما را به عنوان صاحب‌نظر قبول خواهند کرد؛ و راغب صحبت با شما و نشستن پای حرف‌های‌تان می‌شوند. در موضوعاتی که سرشته ندارید ورود نکنید. چون حرف کم می‌آورید.

شما می‌توانید با تمرین و تقویت اعتماد به نفس، ستاره‌ی هر جمعی شوید. چند بار نتوانسته‌اید منظورتان را برسانید؟ اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌های تقویت اعتماد به نفس در حرف زدن در این ویدئوی رایگان آموزشی است. آن را ببینید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.