اعتماد بنفس

چگونه اعتماد به نفس‌مان را بالا ببریم؟ + فیلم آموزشی رایگان

بالا بردن اعتماد به نفس به شما جذابیت و ابهت خاصی می‌دهد. طوری که جایگاه بهتری بین فامیل و دوستان به دست می‌آورید. اگر می‌خواهید خودباوری‌تان را قوی‌تر کنید معلوم است که از طبقه‌ی آگاه جامعه هستید. بخش بزرگی از اعتماد به نفس شما توسط دیگران و صداهای منفی ذهن‌تان، تخریب می‌شود. در 5 بخش یاد می‌گیریم چطور اعتماد به نفس‌مان را هم از نظر ذهنی و هم از نظر عملی بالا ببریم:

۱- چرا باید درباره‌ی چگونگی افزایش اعتماد به نفس بدانید؟

چون شما برای به دست آوردن پول بیشتر، شغل بهتر و رابطه‌ی عالی‌تر، به شجاعت و جسارت نیاز دارید. وگرنه هیچکس به فکر شما نیست! بیایید واقعی و خودمانی باشیم: وقتی در زندگی کم می‌آورید، باید بتوانید خودتان را سریعا جمع و جور کنید. چون اگر دیگران هم بخواهند کاری برای‌تان بکنند باز هم باید خودتان انرژی درون‌تان را فعال کنید.
اعتماد به نفس، یک جریان انرژی غیرفعال است که باید آن را فعال کنید. اما چگونه؟ در درون همه‌ی ما سطحی از خودباوری وجود دارد؛ که برای استفاده باید آن را فعال کنید. بهتر است اصلی‌ترین راه بالابردن خودباوری را بررسی کنیم:

۲- دو انرژی مهم افزایش اعتماد به نفس

راستش با ادا درآوردن نمی‌توان ادعای اعتماد به نفس کرد! چون بعد از مدتی از دست خودتان خسته می‌شوید و فکر می‌کنید خودتان را فریب داده‌اید. باید عمیقا خودتان را باور داشته باشید.
آیا معتقدید اعتماد به نفس، یک جریان ذهنی است؟ یا یک جریان عملی؟ شما باید از دو جهت روی آزاد کردن و تقویت اعتماد به نفس‌تان کار کنید. اولی از نظر ذهنی و دیگری از بعد فیزیکی. گاهی قلبا خودتان را باور دارید اما در مواقع سخت و حساس آنطور که باید نمی‌توانید شجاع و قوی باشید. لازم است برای ارتقای خودباوری‌تان، هم روی ذهنیت خودتان تمرکز کنید و هم روی رفتارتان. در ادامه، هم برای تقویت اعتماد به نفس ذهنی و هم تقویت اعتماد به نفس عملی راهکارهای راحت و قابل اجرا گفته‌ام.

۳- ایجاد و تثبیت اعتماد به نفس ذهنی

با کنترل ۲ مورد، می‌توانید اعتماد به نفس‌تان را بیشتر کنید:

الف- کنترل خودگویی‌های منفی
همه‌ی ما در قسمت‌های مختلف زندگی با ترس‌هایی روبرو می‌شویم. مثل ترس از شکست، ترس از طرد شدن، ترس از دست‌دادن جایگاه و… اگر به ریشه‌ی همه‌ی این ترس‌ها با دقت توجه کنید، متوجه می‌شوید که این ترس‌ها زاییده‌ی ذهن خود شما هستند. بیشتر از 90 درصد نگرانی‌های شما هرگز در دنیای واقعی اتفاق نمی‌افتند. یعنی بیشتر دلشوره‌ها بیهوده هستند و فقط خودتان را اذیت می‌کنید.
اما نکته‌ی مهم اینجاست که این افکار بازدارنده، مانع حرکت و رشد شما می‌شوند. اغلب این ترس‌ها مربوط به گفتگوی ذهنی شما می‌‌شوند.
در ذهن شما ۳ نوع مکالمه وجود دارد: صدای منفی – صدای مثبت – صدای خودتان.
با اینکه شما منبع دو صدای منفی و مثبت را نمی‌دانید، اما می‌توانید انتخاب کنید به کدام‌یک از آنها گوش کنید و به کدام‌یک اجازه بدهید سخن بگوید. زمانی که ندای منفی و بازدارنده، شما را می‌ترساند؛ اگر به آن توجه کنید، ناامید و دلسردتان می‌کند.
پس عاقلانه‌ترین کار این است که وقتی این صداها شروع به خواندن آیه‌ی یأس می‌کنند، شما به آنها توجه نکنید. سریعا مشغول کار دیگری شوید که ذهن شما را از آن فکر، منحرف کند. اگر شما به این افکار مزاحم توجه کنید رفته‌رفته بیشتر بر شما مسلط می‌شوند؛ و تمام دل و جرأت‌تان را از بین می‌برند. پس برای رهایی از مکالمه‌ی ذهنی منفی باید توجه خود را معطوف به چیز دیگری بکنید. حالا بیایید باهم از قدرت مکالمه‌ی ذهنی مثبت بدانیم.

ب- ایجاد خودگویی‌های مثبت
همان‌طور که گفتگوی ذهنی منفی، می‌تواند شما را دلسرد کند و اعتماد به نفس‌تان را پایین بیاورد؛ مکالمه‌ی مثبت ذهنی هم، قدرت بالا بردن اعتماد به نفس شما را دارد. طوری که در شما قدرت، حرکت و انگیزه ایجاد کند. معمولا افراد به طور پیش‌فرض، خودگویی‌های منفی می‌کنند. برای داشتن گفتگوی ذهنی مثبت باید خودتان دست به کار شوید. کسانی که به اهداف‌شان می‌رسند کارهای زیر را انجام می‌دهند اما به شما نمی‌گویند!!!
یکی از تاثیرگذارترین راه‌های ایجاد مکالمه‌ی ذهنی مثبت، استفاده از جملات نیروبخش در مقابل آینه یا دوربین موبایل‌تان است.
برای اثربخشی چندبرابری، هنگام استفاده از این جملات قدرتمند، از درون‌تان آنها را تایید کنید و آنها را قبول کنید. طوری که انگار آنها واقعیت هستند.
نکته‌ی مهم این است که: وقتی شروع به صحبت مثبت با خودتان می‌کنید، ذهن‌تان آن‌ها را رد می‌کند. مثلا وقتی به خودتان می‌گویید من می‌توانم درآمدم را افزایش دهم، ذهن‌تان با دلیل و مدرک شما را متقاعد می‌کند که نمی‌توانید.
هنگامی که این جملات را به خودتان با صدای بلند می‌گویید مکالمه‌ای در ذهن شما شکل می‌گیرد. توجه شما باید به صدای مثبت و سازنده باشد؛ نه صدای مخرب و بازدارنده. همانطور که می‌دانید فقط با نشستن و گفتن چند جمله نمی‌توانید ایمان به خودتان را افزایش دهید. می‌توانید از دایره‌ی اقدامات استفاده کنید:

۴- فعال کردن انرژی اعتماد به نفس عملی

الف- دایره‌ی اقدامات

صرفا داشتن یک باور ذهنی مثبت، به تنهایی نمی‌تواند حال شما را خوب کند. بلکه این باور ذهنی زمانی قدرت پیدا می‌کند که شما آن را زنده کنید. زنده کردن باورها منوط به انجام برخی کارهاست. طبق تحقیقات شخصی‌ام، اعتماد به نفس واقعی، زمانی آشکار می‌شود که سراغ کارهای لازم بروید، بدون آنکه به صدای مخرب ذهن‌تان گوش کنید.
برای انجام کارهای بزرگ، اعتماد به نفس بیشتری لازم دارید. طبق این الگوی تست شده می‌توانید اعتماد به نفس‌تان را بیشتر کنید.
انجام کارهای کوچک، اعتماد به نفس لازم برای انجام کارهای بزرگ را فراهم می‌کند.
زمانی که شما دست به انجام کارها می‌زنید انرژی مثبت در محیط جریان پیدا می‌کند. یک مورد از کارهای کوچکی را که باید انجام شود، بنویسید؛ و طبق شکل زیر برایش ریزکارها را مشخص کنید. از انجام ریزکارها شروع کنید. پس از انجام به خودتان بیشتر اعتماد می‌کنید. در حقیقت شما اجازه داده‌اید ذهنیت اعتماد به نفس‌تان به فعلیت تبدیل شود. این فقط یک نمونه بسیار کوچک است. تمرینات به مراتب آسان‌تری در بخش بعدی وجود دارد:

 

ب- تمرین اصلی

برای خبره شدن در هر کاری باید تمرین کنید. این جمله را برای همیشه از من یادگاری داشته باشید: بترسید، بلرزید ولی اقدام کنید…
• برای درخواست پول بیشتر بابت کاری که انجام داده‌اید، شاید بترسید اما درخواست کنید. چون شما زحمت کشیده‌اید و این حق‌تان است. ضمنا آن فرد به این خدمات نیاز داشت پس باید بهایش را بپردازد.
• برای مخالفت با خواسته‌ی دوست‌تان شاید احساس گناه کنید اما محترمانه نه بگویید. چون شما حق انتخاب دارید. آیا قرار است به هر خواسته‌ای تن بدهید؟
• برای گرفتن حق خود شاید خجالت بکشید اما حق‌تان را طلب کنید. چون شما حق‌تان را می‌خواهید. آیا این خواسته‌ی درونی شما نیست؟ پس چرا برایش سکوت کردید؟ مگر نه اینکه شما حق بقیه را به خودشان می‌رسانید؟ چرا حق خودتان را به خودتان نرسانید؟
همین الان 3 مورد از کارهایی را بنویسید که برای انجامش بهانه‌هایی از این دست دارید. متعهد شوید برایش اقدام می‌کنید. با آرامش و فکر قبلی اقدام کنید و آن کار را تیک بزنید. اما چگونه اعتماد به نفس ذهنی و عملی را هماهنگ کنیم؟

۵- هماهنگی دو جریان اعتماد به نفس ذهنی و عملی

وقتی شما انرژی اعتماد به نفس ذهنی و عملی را در درون و بیرون همسو می‌کنید اتفاقات شگفت‌انگیزی می‌افتد. طوری که حتی خودتان هم انگشت‌ به دهان می‌مانید. چیزی که شما فکرش را هم نمی‌کردید یا برای‌تان سخت و دور از انتظار بود، به راحتی توسط انرژی فعال اعتماد به نفس، رخ می‌دهد. کافیست به همان اندازه که به دیگران خدمت می‌کنید در حق خودتان هم خدمتی بکنید و بخواهید جریان اعتماد به نفس درون‌تان فعال شود. بدون شک شما هم لیاقت چشیدن آرامش و زندگی خوبی را دارید. برای جاری شدن این انرژی باید چیزهایی را بدانید که تا به حال نمی‌دانستید. می‌توانید این ویدئوی رایگان آموزشی را ببینید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.