اعتماد بنفس

۶ راه افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران+ قسمتی از دوره‌ی آموزشی رایگان

چرا اعتماد به نفس‌تان در مقابل دیگران پایین می‌آید؟ علت اینکه خودتان را پیش بقیه گم می‌کنید چیست؟ چرا نمی‌توانید در مقابل تحقیر و کنجکاوی دیگران، جواب و رفتار مناسب را پیدا کنید؟ می‌خواهم به شما یاد بدهم چطور با حفظ احترام، اعتماد به نفس‌تان را در مقابل دیگران بالا نگهدارید. در 6 بخش مهم‌ترین علت‌ها و راه‌حل‌ها را بررسی می‌کنیم:

۱- چرا در مورد بالا بردن اعتماد به نفس‌تان در مقابل دیگران، باید بدانید؟

یادتان باشد اعتماد به نفس شما، اولین چیزیست که ذهنیت مثبتی در دیگران ایجاد می‌کند. دیگران شما را از چه طریقی می‌شناسند؟ چگونه برای ازدواج یا سپردن یک مسئولیت، به شما اعتماد کنند؟ آنها چگونه از ویژگی‌های خوب درون باخبر شوند؟ شما به‌طور ناخودآگاه، در جمع به فردی توجه می‌‌کنید که دارای اعتماد به نفس بالا و شخصیتی قوی باشد. دیگران هم مثل شما هستند! پس اولین قدم برای ایجاد ذهنیت مثبت و نفوذ در دیگران، داشتن اعتماد به نفس بالا است، که با هم راه‌های آن را بررسی می‌کنیم:

۲- اعتماد به نفس یا غرور؟

چطور می‌توان هم فروتن بود هم قدرتمند؟ ممکن است گاهی اوقات نتوانید مرز بین اعتماد به نفس و غرور را تشخیص دهید. شاید شما هم برخی مواقع احساس کنید خیلی جاه‌طلب و مغرور شده‌اید. حس غرور سریعا منجر به حس گناه در شما می‌شود. اما اعتماد به نفس نه غرور است و نه خودخواهی.
اعتماد به نفس یعنی اینکه من خوب هستم، دیگران هم می‌توانند خوب باشند و این بستگی به خودشان دارد. اما غرور یعنی اینکه فقط من خوب هستم و دیگران بد هستند. در ویدئوی انتهای این صفحه، اطلاعات به درد بخوری وجود دارد بهتر است ببینید. شکل زیر نیز دقیقا تفاوت بین اعتماد به نفس و غرور را به شما نشان می‌دهد.

 

داشتن اعتماد به نفس در برابر دیگران یعنی: شما با اینکه می‌دانید شاید دیگران قوی‌تر از شما هستند اما به خودتان اعتماد دارید و خودتان را دست کم نمی‌گیرید. در مواقع لازم، هرآنچه را که در چنته دارید ارائه می‌دهید. این به معنای این نیست که شما بخواهید سایرین را تحقیر کنید یا بر آنها مسلط شوید. اما چکاری انجام بدهید که در مقابل اطرافیان هم احساس قدرت کنید هم مغرور نباشیم؟ راه‌های مختلفی وجود دارد:

۳- چگونه در مقابل دیگران محترم به نظر برسید؟

خودتان را برای حرف زدن مشتاق نشان ندهید! معمولا در جمع دیگران، دوست دارید حرف‌های جذاب بزنید و ستاره‌ی جمع شوید. منتظر موقع مناسب برای حرف‌زدن باشید تا حرف‌های شما به دل و جان دیگران بنشیند. کم حرف بزنید اما زیبا و تاثیرگذار بگویید.
به هر سوالی مجبور نیستید پاسخ بدهید. گاهی سوالات خصوصی از شما می‌شود که دوست ندارید در موردشان صحبت کنید. این حق شماست. سعی در عوض کردن بحث کنید. با جرات و احترام اجازه بدهید طرف مقابل بفهمد که شما نمی‌خواهید در این زمینه حرف بزنید. هر گاه نتوانید در مقابل کنجکاوی دیگران محترمانه بایستید، انگار زخمی در درون خود ایجاد کرده‌اید. به این ترتیب هر بار که از شما سوالی می‌شود، شما پشت زخم و ضعف‌تان پنهان می‌شوید؛ و این شما را ضعیف‌تر می‌کند. آیا برای دوست‌داشتنی بودن پذیرای همه چیز و همه کس باشم؟ راه دیگری وجود ندارد؟

۴- باد موافق یا مخالف؟

با همه‌چیز موافق نباشید. اگر چیزی را واقعا دوست ندارید، با آن موافقت نکنید. برای داشتن اعتماد به نفس در مقابل دیگران بهتر است هویت خود را حفظ کنید. قرار نیست به بهای خوب بودن، چوب حراج به خودتان بزنید. افرادی که می‌خواهند همه را راضی نگه دارند و با همه چیز اکی هستند، دیر یا زود دست‌شان رو می‌شود و از جمع طرد می‌شوند.
قرار هم نیست همه چیز را رد کنید و مخالف باشید. خودتان باشید. به درون‌تان رجوع کنید. اگر واقعا موافق انجام چیزی نیستید جواب نه بدهید. نگران ناراحتی فرد مقابل نباشید. هم شما و هم او حق نه گفتن و نه شنیدن را دارید.
اگر شما اکثر اوقات حاضر به اجابت درخواست دیگران باشید، رفته‌رفته احساس قربانی بودن به شما دست می‌دهد. شاید هم فکر کنید مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اید. این احساس می‌تواند اعتماد به نفس‌تان را در جمع، با خاک یکسان کند و از شما فرد ناتوان و حساسی بسازد. چگونه به اندازه‌ی توانمان زیر بار مسئولیت و درخواست دیگران برویم؟

۵- چگونه در رودربایستی گیر نکنید؟

برخی افراد در جمع دوستان جوگیر شده و مسئولیت‌هایی را قبول می‌کنند تا هم به خود و هم به دیگران نشان بدهند که چقدر توانا و با اعتماد به نفس هستند. اما نکته‌ی مهم و ظریفی که وجود دارد این است:
قرار نیست شما به همه سرویس بدهید! یا قرار نیست شما هر سرویسی را ارائه کنید! شما توان و ظرفیت محدودی دارید. به اندازه‌ی وقت و انرژی‌تان کارها را بپذیرید. وقتی به انداز‌ه‌ی تحمل و گنجایش‌تان وظایفی را قبول می‌کنید، قدرت و اعتماد به نفس‌ انجام آنها را هم دارید. اما اگر بیشتر از قدرت‌تان زیر مسئولیت بروید حس نتوانستن بر شما غلبه می‌کند.
اینجاست که فکر می‌کنید نمی‌توانید و آبروی‌تان خواهد رفت. در حالیکه اشتباه شما این است که بیش از حد، مسئولیت پذیرفته‌اید.
حتی کشورهای قدرتمند هم توان مشخصی دارند! چه رسد به من و شما!

6- آیا می‌توان برای همیشه جلوی دیگران با اعتماد به نفس ظاهر شد؟

مطمئنا دوست دارید با شما محترمانه و درست رفتار شود. ترجیح می‌دهید قدرتان را بدانند. بهتر است خودتان را به سطح بالاتری بکشانید. همانطور که تائید می‌کنید خیلی از مشکلاتی که در رابطه با دیگران مواجهید، ریشه در عدم اعتماد به نفس شما دارد. حتی شغل بهتر، پول بیشتر و دوستان صمیمی‌تر زمانی جذب شما می‌‌شوند که شما خودتان را ارتقا بدهید. مطمئنا موقعیت‌های بهتر زمانی سراغتان می‌آید که اعتماد به نفس خود را راجع به جذب و متقاعد کردن افراد سطح بالا، افزایش دهید. بهتر است ویدئوی رایگان آموزشی زیر را ببینید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.