اعتماد بنفس

فواید و اهمیت اعتماد به نفس در زندگی موفق

فواید و اهمیت اعتماد به نفس در زندگی موفق   

تا حالا از خودتان پرسیده‌اید که برای بدست آوردن چند میلیون پول چرا باید آنقدر دست و پا بزنید؟ درحالی‌که بعضی‌ها راحت‌تر اینکار را می‌کنند؟! آیا به فکرتان رسیده که داشتن یک رابطه‌ی عالی‌تر و لذت‌بخش‌تر چرا برای‌تان آرزو و حسرت است؟ نکند پول کمتری در دنیا وجود دارد؟ یا افراد خوب و مهربان وجود ندارند؟ پس چرا برخی، بسیار ثروتمند و خوشبخت هستند؟

به نظر من برای افراد با ایمان، هم پول به اندازه کافی هست هم افراد مناسب و خوب. چیزی که شما نیاز دارید این است که ایمان و  اعتماد به نفس واقعی داشته باشید و خودتان را لایق این نعمت‌ها بدانید. همچنین برای بدست آوردن‌شان در مسیر درست قرار بگیرید. مانند افراد سرشناس و مثبت اطراف‌تان! اگر خودتان را لایق خوشبختی، ثروت و روابط عالی می‌دانید بهتر است کمی عمیق‌تر این موضوع را با هم بررسی کنیم:

۱- چرا باید مزایا و نقش اعتماد به نفس را بدانید؟

همه می‌دانند که وجود اعتماد به نفس به اندازه پول و هوا ضروری است. اگر اعتماد به نفس محکم‌تری داشتید وضعیت زندگی مالی و عاطفی الان‌تان خیلی بهتر از این بود. چون خودتان را لایق یک زندگی سطح بالا می‌دانستید و به هر چیزی بله نمی‌گفتید! کمی منطقی‌تر به اطرافیان موفق‌تان نگاه کنید. احتمالا در کنار سایر ویژگی‌ها، اعتماد به نفس‌شان عالیست. بهتر می‌توانند حرفشان را بزنند. قادرند راحت‌تر با انتقادهای بی‌رحمانه بقیه کنار بیایند. در کل بی‌دردسرتر زندگی می‌کنند و لذت بیشتری می‌برند.

متاسفانه تربیت خانوادگی و اجتماعی ما پاسخگوی زندگی امروز نیست، پس یک فرد عاقل، خودش به دنبال یادگیری است. گاهی نیاز دارید اینها به شما گفته شوند:

۲- با نداشتن اعتماد به نفس چه چیزهایی را از دست می‌دهید؟

باور کنید که با نداشتن اعتماد به نفس زندگی‌تان را به هر کس و ناکسی می‌بازید. کمبود اعتماد به نفس، مثل نبود هوای تمیز و اکسیژن کافی است. شاید خودتان متوجه نباشید اما ریه‌ها و بدن‌تان درگیر آلودگی‌های هوا می‌شوند. یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند بدانید کجاها از ضعف اعتماد به نفس ضربه خورده‌اید این است که برگردید به ۵ یا ۱۰ سال قبل؛ اگر سال‌های پیش می‌توانستید از حق‌تان دفاع کنید قطعا الان زندگی خیلی قشنگتری داشتید. اگر سالها پیش می‌توانستید جلوی قربانی شدن خودتان را بگیرید حتما امروز در جایگاه بهتری بودید. اینها واقعیت زندگی است!

اگر به خودتان بیشتر اعتماد می‌کردید هیچ‌وقت اجازه نمی‌دادید دیگران برای‌تان تصمیم بگیرند. جالب اینجاست که آخر سر هم شما را مسئول و مقصر می‌دانند. ما با واقعیت‌ها زندگی می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنم با واقع‌بینی هر چه بیشتر این مطالب را بخوانید:

۳- آیا افراد ثروتمند و خوشبخت بخاطر هوش، خانواده، تحصیلات و… موفق‌ترند یا چه چیز؟

اگر فکر می‌کنید پسران پولدار، پدران پولداری داشته‌اند پس چرا اغلب کارآفرینان موفق از خانواده‌های فقیر هستند؟ در یک تحقیق از افراد پولدار با روابط عاطفی موفق، مشخص شده است که نمره هوشی، پولدار یا فقیر بودن خانواده، منطقه‌ی زندگی و میزان تحصیلات‌شان اثر پررنگی در موفق شدن‌شان نداشته است. اگر بر این عقیده‌اید که پولدارهای دنیا خیلی باهوش‌تر یا باسوادتر از دیگران هستند کاملا در اشتباهید. وجود افراد موفقی که تحصیلات پایینی دارند اما با تکیه به اعتماد به نفس‌شان به موفقیت رسیده‌اند، به شما ثابت می‌کند که اهمیت و نقش اعتماد به نفس بسیار بیشتر از داشتن امتیازات و امکانات دیگر است. آنها خودشان را نباخته‌اند، ادامه داده‌اند و تا رسیدن به هدف به خودشان و خدای خودشان اعتماد داشته‌اند.

تا به حال فکر کرده‌اید اگر اعتماد به نفس و جراتش را داشتید: چه اتفاقات مهم و مثبتی در زندگی شما رخ می‌داد؟ کدام فرصت‌ها را از دست نمی‌دادید؟ چقدر رفاه بیشتری داشتید؟ در صورتی که به خودتان ایمان بیشتری داشتید و نمی‌ترسیدید، همسر بهتر، حقوق بیشتر و حتی جایگاه بالاتر درخواست نمی‌کردید؟

۴- داشتن اعتماد به نفس بالا باعث چه می‌شود؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند اعتماد به نفس نوعی غرور و خودبزرگ‌بینی است، اما حقیقت این است که داشتن اعتماد به نفس متعادل سبب می‌شود نسبت به زندگی و اتفاقاتش واقع‌بین‌تر باشید. اهداف، انتظارات و تلاش خود را دنبال کنید. برای آرزوهای‌تان برنامه‌ی بهتری بچینید. خودباوری متعادل، به شما کمک می‌کند خودتان را بسنجید و دلیل عدم پیروزی خود را بشناسید.

اگر خودتان را بهتر و بیشتر باور کنید اهداف والاتری برمی‌گزینید. چشم‌انداز و انتظار شما از زندگی تغییر می‌کند. در حوزه شغلی، به شغل بهتر یا ایجاد کسب و کار فکر می‌کنید. در بحث روابط ترجیح می‌دهید روابط با کیفیت‌تر و کامل‌تری را تجربه کنید. در دایره‌ی دوستان، خواهان جایگاه بالاتری می‌شوید.

5- چگونه با اعتماد به نفس در مقابل انتقادها بایستیم؟

اگر با نقطه ضعف‌های‌تان آشنا شوید و آنها را بپذیرید راحت‌تر می‌توانید با خانواده و دیگران ارتباط برقرار کنید. داشتن اعتماد به نفس متعادل کمک می‌کند مثل سابق در مقابل انتقادها به هم نریزید. به اندازه و به جا خوبی کنید. هر گاه بدی در حق شما می‌شود، بدانید که راه‌حلش چیست. درون‌تان مملو از آرامش است. در ذهن‌تان کشمکش و کلنجار ندارید.

وقتی به خودتان ایمان دارید در مورد موضوعات مهم، به تصمیم درستی می‌رسید. از گفتن نظر شخصی ترسی ندارید. تمایلات اصلی خودتان را می‌شناسید و به دنبال‌شان می‌روید. اهمیت اعتماد به نفس زمانی برای‌تان مهم می‌شود که بخواهید آن را به طور واقعی یاد بگیرید و اجرا کنید.

6- اعتماد به نفس پایین سبب چه می‌شود؟

بیایید با هم فردی را که اعتماد به نفس پایین دارد تحلیل کنیم: چنانچه به خودتان باور نداشته باشید به هرآنچه دارید قانع می‌شوید. با خودتان می‌گویید: زندگی همین است! به همین چیزهایی که داری راضی باش. همه‌مان خواهیم مُرد!

بله همه می‌میریم اما کیفیت زندگی و تجربیاتی که داشته‌ایم زمین تا آسمان فرق دارد. اگر به توانایی‌های‌تان ایمان کافی نداشته باشید، دست از تلاش هدفدار برمی‌دارید و زندگی‌تان تبدیل به روزمرگی می‌شود. به سادگی مطیع دیگران می‌شوید و تا به خودتان می‌آیید متوجه سطله‌ی آنها بر خودتان می‌شوید. برای اهداف و خواسته‌های دیگران کار می‌کنید. شاید یک کارگر و کارمند ناراضی شوید. کارمند بودن به هیچ وجه بد نیست اما ناراضی بودن خیلی فاجعه است!

اگر خودتان را دست کم بگیرید احتمالا احساس حقارت می‌کنید. در این حالت ممکن است شما طلب مهر و توجه کنید. وارد رابطه‌هایی می‌شوید که در آن یک طرف مسلط بر طرف مقابل است و پس از مدتی دلسردتر و شکسته‌تر از قبل به تنهایی خود پناه می‌برید. این فقط بخش خیلی کوتاهی از واقعیت کمبود اعتماد به نفس است.

اگر حتی یک مورد از این علایم را در خود حس می‌کنید بهتر است دلتان برای خودتان بسوزد و کاری به حال خودتان بکنید.

باور کنید هیچ‌کس دلش برای‌تان نمی‌سوزد. اگر هم بسوزد نهایتا چه کاری می‌تواند برای شما بکند؟ منتظر هیچکس نباشید تصمیم‌تان را به راحتی بگیرید. تنها کسی که واقعا می‌تواند به فکر شما باشد و صلاحتان را بداند فقط خود شمایید. برای مدت کوتاهی چراغ خاموش رشد کنید روی خودتان کار کنید. پس از مدت کوتاهی دیگران از تغییر شما شگفت‌زده خواهند شد.

اگر شما در گوگل به دنبال اعتماد به نفس هستید مشخص است ضعف‌هایی دارید که وقتش رسیده است جبران کنید. امروز برای خودتان صفحه‌ی جدیدی باز کنید. می‌توانید با من ازینجا در ارتباط باشید.

ارتباط با من

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.