اعتماد بنفس

دلایل کمبود اعتماد به نفس چیست؟ ۷ نکته + آموزش رایگان تقویت اعتماد به نفس

دلایل کمبود اعتماد به نفس چیست؟ ۷ نکته + آموزش رایگان تقویت اعتماد به نفس

۲ دسته دلیل، باعث پایین آمدن اعتماد به نفس می‌شوند: دسته اول مربوط به گذشته است؛ و دسته دوم که مهم‌تر است مربوط به زمان حال می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم دلایل کمبود اعتماد به نفس را در 7 بخش بررسی کنیم. هنگام خواندن هر بخش متوجه می‌شوید که دلیل اصلی ضعف اعتماد به نفس شما کدام است؟ در انتها یک ویدئوی آموزشی رایگان برای‌تان تهیه کرده‌ام، اما باید ابتدا این مطلب را با دقت بخوانید تا بتوانید از فیلم آموزشی نهایت بهره را ببرید.

۱- چرا باید دلیل کمبود اعتماد به نفس‌تان را بدانید؟

معمولا دانستن علت‌ها، سبب رسیدن به جواب‌های مناسب می‌شوند. اگر شما ریشه‌ی اصلی پایین بودن خودباوری‌تان را بدانید راحت‌تر می‌توانید روی بهبودش کار کنید. راه‌حل زمانی برای‌تان آشکار می‌شود که بتوانید دلایل را پیدا کنید. با هم دلایل را بررسی می‌کنیم.

۲- چگونه عوامل کمبود اعتماد به نفس را کنترل کنیم؟

روش‌های ذهنی و فیزیکی، شاه‌کلید جواب شماست. افرادی که هر دو روش را با هم بکار می‌گیرند بسیار موفق‌تر هستند. ابتدا با هم به بررسی دلایل می‌پردازیم:

۳- تاثیر ناخودآگاه بر اعتماد به نفس چیست؟

بر هیچ کس پوشیده نیست که ضمیر ناخودآگاه، نقش پررنگی در کمبود اعتماد به نفس دارد. اما ناخودآگاه چیست و چه تاثیری بر اعتماد به نفس شما دارد؟

به زبان ساده ناخودآگاه یعنی داشته‌های ذهنی شما از گذشته که احتمالا نقشی در انتخاب آگاهانه‌ی آنها نداشته‌اید.

ناخودآگاه یعنی چیزی که در ذهن شماست اما متوجه آن نیستید! ناخودآگاه مجموعه‌ی سنگین و رنگینی از دیده‌ها، شنیده‌ها و ادراکات شما در گذشته‌های دور و نزدیک است. شما به شدت آن‌ها را باور کرده‌اید و به آن‌ها اعتقاد دارید. هر چند آن‌ها را دوست نداشته باشید و هر چند آن‌ها را خودتان انتخاب نکرده باشید.

مثل ترسیدن و فرار کردن هنگام دیدن مار. شما لحظه‌ی دیدن مار، ترسیدن را انتخاب نمی‌کنید بلکه ترس و فرار، خودبه‌خود اتفاق می‌افتد! چون در ناخودآگاه شما ثبت شده است. ببینیم رابطه‌ی ناخودآگاه با پایین آمدن اعتماد به نفس چیست؟

۴- چرا بعضی حرف‌ها مثل گلوله به مغزتان شلیک می‌شود؟

اغلب افراد بطور ناخودآگاه متقاعد شده‌اند که در موفق شدن، ناتوان هستند. بطور مثال اگر در کودکی و نوجوانی به شما زیاد گفته باشند که نکن از پسش برنمی‌آیی، نرو پشیمان می‌شوی، این رشته را انتخاب نکن نمی‌توانی، این حرف را نزن، آن کار را نکن… در اصل ذهن ناخودآگاه شما به این نتیجه رسیده و باور کرده است که: من نمی‌توانم، من کافی نیستم، من به اندازه لازم قدرت انجام کاری را ندارم یا من به تنهایی قادر به تصمیم‌گیری نیستم و…

5- چرا پیام‌های مخرب دیگران، در مغز شما ماندگار شده‌ است؟

اگر پیام‌های مخرب، از سوی افرادی گفته شود که حرف آنها برای شما مهم است، قطعا شما حرف‌های‌شان را باور خواهید کرد! پس مراقب حرف‌های افراد مهم زندگی خود باشید.

جملات منفی و منتقدانه‌ی دیگران زمانی ماندگارتر می‌شود که بارها آن را بر ما تکرار کنند. بطور مثال هربار که شما می‌خواهید چیز جدیدی را تجربه کنید اطرافیان، شما را می‌ترسانند. بنابراین ذهن شما اینطور برداشت می‌کند که تجربه‌های جدید مساوی با ترس است.

پس، پی به قدرت کلام ببرید! گاهی یک جمله می‌تواند زندگی شما را زیر و رو کند.

از این قدرت در فیلم آموزشی انتهای مقاله بیشتر صحبت کرده‌ام. اما ابتدا این مقاله را به ترتیب بخوانید تا از همه‌چیز سردربیاورید. تا حالا متوجه شدیم که پیام منفی اطرافیان باعث ایجاد حس بد و کمبود اعتماد به نفس در شما می‌شود. و اما ببینیم خودمان چه نقشی در پایین آوردن اعتماد به نفس‌مان داریم؟

6- اثر منفی خودآگاه بر اعتماد به نفس چیست؟

حالا برگردید به زمان حال! وقتی به مسئله‌ای برمی‌خورید یا شرایط برای‌تان سخت می‌شود، باید کاری انجام دهید تا اوضاع درست شود. مثلا درآمدتان کم است و قصد درخواست اضافه حقوق دارید. دقیقا زمانی که می‌خواهید به اتاق مدیر بروید دچار استرس می‌شوید. شاید هم منصرف شوید.

علت اصلی این اتفاق، درون ذهن شماست. مکالمه ذهنی که با خودتان انجام می‌دهید، می‌تواند به شما جرات ببخشد؛ و یا شما را بترساند.

اگر شما به صدای منفی و بازدارنده‌ی درون‌تان گوش بسپارید، قانع می‌شوید که فلان کار شدنی نیست، و کلی هم دلایل منطقی برایش پیدا خواهید کرد. اما اگر شما به صدای مثبت و سازنده درون‌تان توجه کنید، ایده‌ها و الهامات راه‌گشا به ذهن‌تان خطور خواهد کرد.

پس تا اینجا متوجه شدیم که یکی از دلایل کمبود اعتماد به نفس، توجه به گفتگوی منفی ذهن است.

در ادامه به ۲ راهکار اشاره می‌کنم. با استفاده از این ۲ راه‌حل، شما می‌توانید هم گفتگوهای منفی ذهن‌تان را کنترل کنید؛ هم در مقابل پیام‌های مخرب دیگران، سپر محافظ داشته باشید.

7- راه‌کارهای جبران کمبود اعتماد به نفس چیست؟

کنترل توجه، اصلی‌ترین راه رسیدن به اعتماد به نفس است. توجه شما به روش‌های ذهنی و فیزیکی قابل کنترل است. شما در هر لحظه فقط و فقط به یک چیز می‌توانید توجه داشته باشید. همین الان صداهایی در اطراف شما هستند که کمی قبل نسبت به آنها بی توجه بودید!

تغییر کانون توجه در مقابل گفتگوی منفی ذهنی، بهترین راه برای تقویت اعتماد به نفس است. از حواس پنجگانه خود برای کنترل توجه‌تان کمک بگیرید. زمانی که در افکار منفی خود غرق شده‌اید سریعا از آن حالت دربیایید و مثلا به کارهایی که دارید فکر کنید.

در بند ۴ این مقاله به نقش پیام‌های منفی دیگران در گذشته، اشاره کردیم. نمی‌توان گذشته را دستکاری کرد اما می‌توان در لحظه‌ی حال قوی عمل کرد. افراد کاهنده‌ی اعتماد به نفس‌تان را شناسایی کنید. روابط خودتان را کنترل و مدیریت کنید. باید به حدی از استادی برسید که دیگر حرف آنها در ناخودآگاه شما ورود نکند. توضیحات بیشتر را در فیلم رایگان آموزشی زیر دنبال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.