اعتماد بنفس

افزایش اعتماد به نفس در محیط کار + فایل رایگان آموزشی

اگر به دنبال افزایش اعتماد به نفس در محیط کارتان می‌گردید مطمئنا جزو افراد موفق خواهید بود. اعتماد به نفس ضعیف در محیط کار، باعث ایجاد حس حقارت بین همکاران می‌شود. احساس خودکم‌بینی، واقعا دردناک است! برای مقابله با این احساسات بد و حقیرانه چه راه‌حلی دارید؟ چرا برخی از همکاران‌تان به خوبی با مسائل محیط کار کنار می‌آیند؟ چرا آنها علیرغم ضعف‌هایی که دارند احساس خجالت و حقارت نمی‌کنند؟ بیایید باهم این مسائل را در 5 بخش بررسی کنیم:

۱- چرا باید در مورد افزایش اعتماد به نفس در محیط کار بدانید؟

چون شما باید جایگاه بهتری میان همکاران‌تان داشته باشید. چنانچه شما در محل کار احساس امنیت و اعتماد به نفس نکنید، رفتن به سرکار تبدیل به کابوس می‌شود. گویا هر روز مجبور به انجام کاری هستید که دوستش ندارید. شما چه پیشنهادی برای رهایی از این شرایط دارید؟ آیا همیشه می‌توان تغییر شغل داد؟ باهم به مهمترین راه‌های افزایش اعتماد به نفس در محیط کار می‌پردازیم:

۱- مسلط شوید.
زیر و بم کار خود را خوب یاد بگیرید. اگر می‌خواهید در محل کارتان صاحب اعتماد به نفس شوید به کارتان مسلط شوید. همانطور که می‌دانید افرادی در محیط کار سرشناس هستند که به کارشان تسلط کامل دارند. حتی اگر ماهر نیستید طوری جلوه دهید که گویی بلدید، سپس به دنبال یادگیری باشید. ثابت شده است که اگر واقعا اعتماد به نفس نداشته باشید اما در ظاهر با اعتماد به نفس رفتار کنید و خودتان را نبازید، رفته رفته صاحب اندکی اعتماد به نفس می‌شوید. البته این امر مقطعی خواهد بود. شما باید به دنبال اعتماد به نفس حقیقی باشید که در ادامه اشاره کرده‌ام. آیا شما توان رد کردن تقاضای همکارتان را دارید؟

۲- نه به بیگاری!
باید ۲ کار خیلی مهم را انجام دهید:
۱- از مدیرتان بخواهید شرح وظایف و کارهای شما را به صورت کتبی به شما ابلاغ کند. با این کار هم شما هم او متوجهید که دقیقا باید چه کارهایی را انجام دهید.
۲- به تقاضای بی‌جای همکارتان نه بگویید. در جمع همکاران، ممکن است کارهای نیمه‌تمام یکدیگر را انجام دهید. توجه کنید که این کار به عادت و وظیفه تبدیل نشود. اگر در طی ماه چند بار مجبور می‌شوید کارهای عقب‌افتاده همکارتان را تمام کنید، شما در حق خود و او ظلم کرده‌اید!
برای افزایش خودباوری در محل کار کمک کردن عالیست اما قرار نیست شما به جای دیگری، وظایفش را انجام دهید. اگر همکارتان مکررا از شما درخواست کمک می‌کند، و باعث می‌شود کارهای خودتان ناقص بماند، حتما به تقاضای او نه بگویید.
نه گفتن را از چیزهای ساده و راحت شروع کنید.
هر بار که پاسخ منفی می‌دهید احساس ارزشمندی کنید. زیرا وقت بیشتری برای انجام با کیفیت کارها دارید. البته اگر می‌توانید و تمایل دارید، در حد و اندازه‌ی محدود و مشخصی کمک کنید، اما مراقب باشید منجر به سوء‌استفاده و حس حقارت در شما نشود. به نظر شما ظاهر همکارتان چه تاثیری در جایگاه او دارد؟ البته منظورم پوشش جلف و نامناسب نیست.

۳- چگونه مناسب و آراسته بپوشید؟

طبق نتیجه برخی تحقیقات، هنگامی که افراد، لباس مناسب و آراسته می‌پوشند، بیشتر احساس اعتماد به نفس و قدرت می‌کنند. حتما شما هم موقع پوشیدن برخی لباس‌ها، احساس قدرت کرده‌اید. چرا از این تجربه برای افزایش اعتماد به نفس‌تان در محل کار، استفاده‌ی به جا نمی‌کنید؟
موقع خرید لباس، چیزهایی را انتخاب کنید که در شما حس نیرومندی و اقتدار ایجاد کند. لازم نیست حتما گران‌قیمت باشند. همین که وقتی آنها را می‌پوشید حس قدرت و تسلط به امور را دارید، کافیست. مطمئن باشید لباس‌های چروک و وا رفته شما را از خودتان بیزار می‌کند و حس بدی در درون‌تان به وجود می‌آورد. این احساس بد منجربه حس خودکوچک‌بینی می‌شود؛ و در شما استرس کاری به وجود می‌آید. آیا راه کنار آمدن با استرس محیط کار را می‌دانید؟

۴- چگونگی دوری از استرس را یاد بگیرید.

استرس‌های محل کارتان را شناسایی کنید و سعی در برطرف کردن فشار روانی حاصل از آنها کنید. استرس در شما احساس ناتوانی ایجاد می‌کند. ناتوانی یعنی عدم اعتماد به نفس! اگر از لحاظ روانی، احساس فشار کنید دست و پای‌تان را گم می‌کنید و تمرکز نخواهید داشت. مثلا اگر به دفعات از طرف مدیرتان توبیخ می‌شوید یا تذکر می‌شنوید، علت اصلی را پیدا کنید. شاید قسمتی از کار را ناقص انجام می‌دهید.
برای اینکه با جرات و با قدرت در محیط کارتان حضور داشته باشید باید مشکل را شناسایی کنید و آن را به کمک مدیر یا همکاران حل کنید. قرار نیست در محیط کار، همه چیز مطابق میل شما باشد اما می‌توانید تا حد امکان محیط را طبق آرامش و دلخواه خودتان تغییر دهید. بهتر است در مورد فاجعه‌ی خودکم‌بینی اینها را بدانید؟

۵- توانایی‌ها و مهارت خود را دست کم نگیرید.

با جرات می‌گویم چیزی که شما آن را بلد هستید شاید خیلی‌ها آرزوی یاد گرفتنش را دارند. خودتان و مهارت‌های‌تان را دست کم نگیرید. بطور مثال اگر گزارش‌های پایان هفته را به خوبی می‌نویسید یا می‌توانید پشت تلفن به خوبی صحبت کنید این یک مزیت است به خودتان افتخار کنید. با بررسی و شناختن مهارت‌های خودتان می‌توانید اعتماد به نفس‌تان را در محیط کار بالا ببرید. احتمالا شما هم در این زمینه با همکارتان رقیب هستید اما:

۶- همکار بمانید!

بدترین چیزی که می‌تواند به خودباوری شما در محل کار آسیب بزند، مقایسه با کارمندان دیگر است. لطفا به این سوال پاسخ دهید. شما در اصل برای رقابت با همکاران به سر کار می‌روید یا برای گذران زندگی؟ چرا بی‌دلیل خود را درگیر بازی روانی دیگران می‌کنید؟ اگر واقعا می‌خواهید اعتماد به نفس در محیط کار را تجربه کنید، کار خودتان را به نحو احسن انجام دهید و به خانه برگردید! با همکاران خود فقط در مورد مسایل کاری صحبت کنید. آن هم با رعایت خط قرمزها.
گرفتار حاشیه و بحث‌های بی‌سرانجام کنار آب سردکن و چای‌ساز نشوید! اتفاقا خیلی از زیرآب‌زنی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها، بخاطر صحبت‌های دوستانه‌ي غیرلازم است.
دقت کنید که با همکاران‌تان همکار بمانید! لو دادن مسائل خصوصی‌تان باعث می‌شود جایگاه شما متزلزل شود.
شما برای درآمد بیشتر به یک شغل خوب و ثابت نیاز دارید. برای داشتن شغل بهتر، باید شخصیت قوی‌تری داشته باشید. اشخاص قوی، شجاع هستند. آنها اعتماد به نفس بالایی برای انجام کارها دارند. در هر وضعیت و شرایطی که باشید باید روی تقویت اعتماد به نفس‌تان کار کنید. وگرنه احساس حقارت و خودکم‌بینی شما را روز به روز ضعیف‌تر و غرغروتر می‌کند.
همه می‌دانند، مهم‌ترین چیزی که باعث رشد یک فرد می‌شود اعتماد به نفس و شجاعت اوست. اگر می‌خواهید شماره یک کارتان شوید باید رازهایی را بدانید که تا به حال نشنیده‌اید. اگر گاهی خودتان را دست کم می‌گیرید ویدئوی کاملا رایگان آموزشی زیر را تماشا کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.