اعتماد بنفس

اعتماد به نفس واقعی و حقیقی چیست؟+ آموزش رایگان اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، خودباوری نیست! روی صحبتم با افرادی است که اعتماد به نفس‌شان کم و زیاد می‌شود؛ و نمی‌دانند بالاخره اعتماد به نفس دارند یا نه! اینجا در ۷ بخش، به مسئله‌ای اشاره می‌کنم که تا به حال در موردش نشنیده‌اید. تقریبا همه‌ی آدم‌ها در جستجوی اعتماد به نفس واقعی هستند. آرزو دارند هیچوقت خودشان را نبازند. اما چرا با وجود تلاشی که می‌کنیم، برخی اوقات کاملا به خودمان شک داریم؟ پس اعتماد به نفس حقیقی چیست؟

۱- چرا باید در مورد اعتماد به نفس واقعی و حقیقی بدانید؟

برخی فکر می‌کنند اعتماد به نفس یعنی اینکه خودشان را باور کنند. این دروغی بیش نیست! پس چرا خیلی‌ها خودشان را باور دارند اما نتایج ارزشمندی نگرفته‌اند؟ شما باید درباره‌ی اعتماد به نفس واقعی بدانید تا دچار این دروغ چندین ساله نشوید.
از طرفی چرا با اینکه فکر می‌کنید اعتماد به نفس دارید باز هم کم می‌آورید و دست به کاری نمی‌زنید؟ احتمالا باید کمی عمیق‌تر، اعتماد به نفس واقعی را بشناسید.

۲- اعتماد به نفس شما به چه چیزی بستگی دارد؟

معمولا آدم‌ها لحظه‌ای که موفق می‌شوند، بیشتر به خودشان اعتماد دارند. قبلا دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که موفقیت، ضامن اعتماد به نفس است. یعنی هرچه موفق‌تر باشید، بیشتر می‌توانید خودتان را باور کنید! اما جدیدا نتایج جالبی بدست آمده است. جالب است بدانید موفق شدن نشانه‌ی داشتن اعتماد به نفس نیست. چه بسیار آدم‌های موفقی که اعتماد به نفس‌شان ضعیف است! طی تجربه‌ی کاری‌ام با افراد مختلف، مطالب مهمی را متوجه شده‌ام.
اگر منصفانه نگاه کنید شما هم موفقیت‌های ریز و درشتی دارید که به آنها افتخار می‌کنید. فکر کردن به این موفقیت‌ها باعث دلگرمی شما می‌شود. سوال مهم این است که اگر به اهداف‌تان نرسید، آیا باز هم اعتماد به نفس خواهید داشت؟ در ادامه پاسخ این سوال را می‌دهم.

۳- آیا شرط اعتماد به نفس، داشتن توانایی است؟

آیا شما باید چیزی بلد باشید تا بتوانید ادعای اعتماد به نفس کنید؟ خوب توجه کنید: اگر اعتماد به نفس مشروط به داشتن توانایی است، فرض کنید به هر دلیل، روزی توانایی خودتان را از دست بدهید چگونه می‌خواهید احساس اعتماد به نفس کنید؟ با چه چیزی به خودتان افتخار می‌کنید و هنوز خودتان را قوی می‌دانید؟ شما عمارت اعتماد به نفس‌تان را روی چه چیزی بنا کرده‌‌اید؟ اگر این توانایی‌ها یا به اصطلاح تکیه‌گاه‌ها دیگر وجود نداشته باشند، تکلیف اعتماد به نفس شما چیست؟ آیا به همین سادگی درهم می‌شکنید و خودتان را می‌بازید؟
اگر اعتماد به نفس نوعی باور درباره توانا بودن است، مگر می‌شود با از دست دادن توانایی‌ها، خود را به اندازه قبل، قوی و مستقل بدانید؟ فردی را تصور کنید که قهرمان مسابقات دو سرعتی است. اگر پای این فرد پیچ بخورد و بشکند تکلیف این فرد چیست؟ چون دیگر نمی‌تواند بدود باید زندگی را ببوسد و کنار بگذارد؟ شاید این داستان برای شما آشناست. و اما نکته‌ی مهم…
پایگاه اصلی اعتماد به نفس این فرد چه باید باشد؟ آیا می‌خواهید شما را با جنبه‌ای از اعتماد به نفس واقعی آشنا کنم؟ که اگر حتی توانایی خودتان را هم از دست دادید باز هم روی خودتان حساب کنید. تا به حال واژه اعتماد به نفس فعال به گوش‌تان خورده است؟ احتمالا نه! عبارت اعتماد به نفس فعال را طی ۱۲ سال تجربه‌ی کاری از لابلای مطالعات و تجربیات حرفه‌ای، خودم ساخته‌ام.

۴- انواع اعتماد به نفس

از نظر من اعتماد به نفس به دو نوع تقسیم می‌شود:
۱- اعتماد به نفس غیرفعال
۲- اعتماد به نفس فعال

اعتماد به نفس غیرفعال همان باور شما نسبت به خودتان است. اگر شما در اعماق قلب خود اعتقاد داشته باشید که می‌توانید، شما در مرحله اعتماد به نفس غیرفعال هستید. اینکه اعتماد به نفس را صرفا یک باور ذهنی بدانید، کمک چندانی به شما نمی‌کند! چون برخی اوقات با اینکه به طور ذهنی خودتان را قبول دارید اما باز هم ته دلتان خالی می‌شود! پس اشکال کار از کجاست؟
باید بگویم هر چیزی که در ذهن شماست تا در دنیای فیزیکی قابل لمس نباشد، شاید ارزش چندانی ندارد. به معنای دقیق‌تر اگر باور ذهنی شما به خودتان مثبت باشد اما در هنگام عمل دست و دلتان می‌لرزد و عقب نشینی می‌کنید، یعنی فقط خیالبافی کرده‌اید. شما خیال کرده‌اید که اعتماد به نفس دارید.
اعتماد به نفس شما زمانی جریان فعال پیدا می‌کند که در دنیای واقعی تبدیل به نتیجه شود. اگر اعتماد به نفس‌تان را غیرفعال نگه دارید به مرور زمان از قدرت آن کم می‌شود و رفته رفته احساس می‌کنید که دچار خودفریبی شده‌اید.

۵- چگونه اعتماد به نفس‌تان را فعال کنید؟

جریان اعتماد به نفس فعال زمانی پدیدار می‌شود که شما از دنیای ذهنی به دنیای فیزیکی سفر کنید. ایمان‌تان را در دنیای واقعی به اجرا درآورید. اجازه بدهید خودباوری‌تان تجلی پیدا کند. منظورم از دادن فرصت به خود، این است که سراغ امور لازم بروید. دست به کار شوید. اجازه ندهید صرفا جریان اعتماد به نفس ذهنی، شما را راضی کند و شما را در دنیای ذهنیت حبس کند. طوری که در دنیای فیزیکی نتیجه‌ی قابل لمسی نداشته باشید.
بدترین حالت ممکن این است که هیچ کاری نکنید! تنها چیزی که اعتماد به نفس فعال را در شما بیدار می‌کند این است که می‌دانید هر موقع لازم باشد سراغ انجام کارها می‌روید. این کارها هر چه که باشند آنها را انجام می‌دهید چه دوستشان داشته باشید چه نه. برای تداوم این حال خوب برای عمیق‌تر شدن ایمان فعال‌تان باید برای انجام کارهای دیگر، آماده باشید. این تنها چیزی است که کاملا در اختیار شماست و منحصر به شماست. اگر می‌خواهید قدرت اعتماد به نفس فعال را بدانید با من همراه شوید:

۶- چه چیزهایی در کنترل شما هستند؟

با دقت بیشتری به این جملات فکر کنید: اتفاقات می‌توانند ذهنیت مثبت شما را نسبت به خودتان تغییر دهند؛ اطرافیان می‌توانند اعتماد به نفس شما را پایین بیاورند؛ همچنین شرایط می‌تواند ناگهان تغییر کند. تنها چیزی که شما از آن مطمئن هستید این است که سراغ کارها می‌روید و کارها را انجام می‌دهید. اگر خرابکاری کردید می‌دانید که باز هم از نو انجام‌شان می‌دهید و این بار بهتر عمل می‌کنید. این یگانه چیزی است که به آن می‌توانید ایمان داشته باشید. چون کاملا در کنترل شماست. شرایط، دیگران و اتفاقات در کنترل شما نیستند. به طور مثال:
من برای نوشتن این مقاله مدت‌ها تحقیق کرده بودم اما هنوز یک پاراگراف هم وجود نداشت! ذهنم پر از مطالب به‌درد بخور بود ولی یک صفحه هم ننوشته بودم و همه چیز فقط در ذهنم بود.
در نهایت تصمیم گرفتم جریان ذهنی‌ام را به جریان دنیای واقعی منتقل کنم.
یعنی بنشینم پای سیستم و بنویسم. موقع نوشتن می‌دانستم که ممکن است خودم نوشته‌های اولیه‌ام را قبول نکنم و به دلم ننشیند اما این را هم می‌دانستم که دست از نوشتن برنمی دارم. پاکشان می‌کنم و از نو می‌نویسم. این تنها چیزی بود که من به آن ایمان دارم. این یعنی اعتماد به نفس فعال.
با رسیدن به این سطح از آگاهی و اعتماد به نفس انگار هیچ محدودیتی ندارید و هیچ‌چیز جلودار شما نیست. گویا قدرت را در دستان و قلب خود احساس می‌کنید. دیدیم که موفقیت و داشتن توانایی، دو عامل اعتماد به نفس نیستند بلکه شما فقط زمانی می‌توانید روی خودتان حساب کنید که کارهای لازم را انجام بدهید. تنها چیزی که رویش می‌توان حساب باز کرد، اقدامات خودتان است.

۷- چگونه جریان اعتماد به نفس‌تان را همیشه در حالت فعال تنظیم کنید؟

بسیاری از افراد فقط خیال می‌کنند که اعتماد به نفس دارند. آیا شما می‌خواهید عضوی از جماعت عادی باشید یا می‌خواهید متفاوت باشید؟ فقط افراد متفاوت هستند که می‌توانند معنای این مسئله را درک کنند. آنها می‌توانند برای فعال شدن اعتماد به نفس‌شان، بیشتر یاد بگیرند. در واقع آنها لیاقت چشیدن اعتماد به نفس فعال را در خود ایجاد می‌کنند. شما هم می‌توانید ویدئوی رایگان آموزش اعتماد به نفس فعال را اینجا ببینید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.